commissioning

commissioning

Commissioning jest procesem, który zapewnia wiele korzyści zarówno dla inwestora, jak i przyszłych najemców obiektu budowlanego, ponieważ jego rolą jest nadzór nad przebiegiem procesu inwestycyjnego i dbałość o jak najwyższe standardy budynku. Commissioning towarzyszy inwestycji już na etapie projektu, aż do oddania budynku do użytku.

Korzyści commissioningu

Zarówno inwestor jak i najemcy budynku mają pewność, że praca wszelkich instalacji została w pełni zweryfikowana, budynek ma maksymalny komfort cieplny, zarówno inwestorzy, jak i najemcy wiedzą jak działają poszczególne systemy i jak nimi sterować, obniżone zostają koszty utrzymania obiektu. W budynkach bez problemu działają systemy mechaniczne i elektryczne, w tym oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzacja, wentylacja. Dzięki skorzystaniu z commissioningu można liczyć na znaczne obniżenie wydatków na energię elektryczną i ogrzewanie. Co więcej commissioning daje gwarancję, że systemy i instalacje będą działały prawidłowo i bezawaryjnie przez długi czas co redukuje wydatki na ewentualne naprawy czy zakup nowych urządzeń w krótkim czasie.

Przebieg procesu

Specjalista w zakresie commissioningu wraz z inwestorem omawia podstawowe założenia związane z procesem budowlanym. Następnie specjalista kontaktuje się z projektantami, architektami i innymi wykonawcami aby zapoznać się z dokumentacją techniczna budynku. Kolejny etap to nadzór w trakcie realizacji inwestycji nad tym, czy instalowane systemy działają poprawnie, czy maksymalnie wykorzystują swój potencjał i czy nie ma jakichkolwiek nieprawidłowości. Po zakończeniu prac specjalista commissioningu sprawdza czy wszystko zostało wykonane zgodnie ze wstępnymi założeniami i czy zainstalowane systemy i instalacje działają prawidłowo. Na koniec przygotowywana jest instrukcja dotycząca ich obsługi.

W wielu krajach Europy Zachodniej, a także w Stanach Zjednoczonych proces commissioningu jest nie tylko wymagany w prawie budowlanym, ale też wpływa na umowy najmu. W Polsce jest to wciąż nowość, ale zastosowanie tego procesu będzie ważnym atutem dla inwestorów, którzy chcą wypromować swoje inwestycje.